מנהלי אחזקה רבים עסוקים בשאלה: כיצד לתכנן מערך ניקיון בעסק?
ומכאן נגזרות השאלות הבאות:
- כמה שעות נדרשות כדי להשלים סבב ניקיון מושלם?
- באילו שעות על פני היממה נכון לרכז את מאמץ הניקיון?
- באיזה מיכון להסתייע?
- איך מתכננים סידור עבודה פרטני לכל עובד ועובד?
- כיצד בוחרים טואלטיקה ומתקנים איכותיים?
- איך מנהלים פיקוח אפקטיבי? ועוד שאלות רבות…
יישום מערך ניקיון נאות משפיע על איכות החיים באתר ועל שביעות רצון העובד והתייחסות אליו כאל "לקוח"
אז איך מתחילים?
תחילה, יש לגייס את הצוות הניהולי המתאים – מנהל פרויקט ומנהל משק אשר ילוו את הפרויקט משלב ההקמה ועד לתחילת הפעילות השוטפת.
כחודש לפני קבלת האחריות על האתר, יחל הצוות המקצועי בתכנון המערך. בתוך כך, הם ילמדו את האתרים והצרכים הנדרשים, יבצעו בדיקה והתאמה של החומרים והציוד הנחוץ לביצוע העבודה ויערכו סקר סיכונים ובטיחות.
עם סיום ביצוע הפעולות, תועבר האחריות באופן מסודר מקבלן הניקיון היוצא. במקביל, מתבצעת ההזמנה של המיכון, מלאי חומרי הניקיון, הציוד המתכלה וכו'.
במשך השנים, חברת קלינור פיתחה מתודולוגיית עבודה המאפשרת לבנות לכל לקוח מערך שירותים כולל, העונה בצורה הטובה ביותר על צרכיו.
התהליך מורכב ממספר אבני דרך:
- ביצוע סקר מקדים על ידי צוות התנעה – דרכו נלמד האתר וממופה על כל צרכיו. התוצר של שלב זה הינו גיבוש רשימת צרכים לרכש והמלצות לגבי שיטת הביצוע.
- תכנון – בשלב זה מתכננים ובונים חליפות שירותים, מפרטי שירות ניקיון יומיומי לכל שטח הקיים באתר. כמו כן, בונים את סידורי העבודה וקובעים תקן כוח אדם.
- הקמה והטמעה – גיוס כוח אדם והכשרתו לתפקידים שונים באתר. עם כניסתם לתפקיד, העובדים ירואיינו ויודרכו על ידי רכזי כוח האדם, מנהלי האזור או המפקחים המקומיים. לאחר קבלתם לתפקיד, יעברו הדרכה שתעסוק בנושאים: שימוש נכון ובטוח בחומרי ניקיון, נהלי עבודה, שיטות עבודה, עבודה עם ציוד, מיכון ועוד. בשלב זה, מתבצעת הזמנה של חומרים, ציוד ומיכון בהתאם לצרכי הפרויקט.
- תפעול שוטף – כדי להבטיח רמת שרות ותחזוקה ברמה הגבוהה ביותר, אנו מבצעים את עבודות הניקיון על פי תוכנית עבודה ומפרט ניקיון מסודר וממוחשב.
- פיקוח ובקרה – הצבת מנהל אזורי או מפקח מקומי אשר יהיה ממונע ומצויד בטלפון אותו ניתן יהיה להשיג בכל שעה או דרך המוקד הפועל 24 שעות ביממה, בכל ימות השנה. מנהלת המשק תבצע מספר ביקורות והדרכות לעובדים, ואחת לרבעון נבצע סקר לשביעות רצון במטרה לשפר את התפקוד של עובדינו באתר.
- הפקת לקחים – עריכת ישיבות סטאטוס, שבמהלכן סוקרים את כל דוחות הביקורת השבועיים. מטפלים ומעדכנים את המפרטים בהתאם.
- שיפור ביצועים – לאחר הפקת הלקחים מבצעים את השינויים הנדרשים באתר.
סיכומו של דבר
יישום מערך ניקיון מיטבי מצריך חשיבה ותכנון מיטביים, צוותים איכותיים ועקומת שיפור מתמדת.